torsdag 18. februar 2010

Prosjekt!

Ja, jeg har faktisk bestemt meg for å sy min egen brudekjole! Er foreløpig veldig usikker på om dette er en god idé, men jeg klarer ikke å la være, jeg må bare...

Brudekjolen skal jo liksom holdes hemmelig - men Sigurd Andreas vet nesten like mye som meg om hvordan den skal bli allerede, så det kan ikke være så farlig. Dessuten vet jo ingen, ikke en gang jeg, hvordan den kommer til å bli til slutt.

Etter mye tenking og kikking på bilder skjønte jeg at jeg måte gå for Jane Austen og empireliv. De fleste brudekjoler jeg ser er litt kjedelige. De er fine, men det er mye det samme - stroppeløst. Årets er dessuten gjerne stramme rundt overdelen av kroppen med store skjørt med store sløyfer. Én stropp er visstnok også på moten, og empireliv kommer såvidt. Og så skal det være mye chiffon og flagring, og dét liker jeg!


Her er en tegning av mønsteret. Litt justeringer skal jeg nok gjøre, men hovedkonseptet er empireliv, rund hals og masse rynking bak. Hun som har laget mønsteret har egen nettside: http://www.sensibility.com/sewingtips.htm

Jeg har kjøpt Simplicitys versjon av mønsteret hennes.


Har lenge tenkt at å kjøpe stoff kom til å bli det vanskeligste. Var faktisk i Edinburgh for noen uker siden og så på stoff. Og kjøpte stoff. Ti meter chiffon! (dama i butikken måtte se to ganger - hun leser nok ikke så mye brudeblader). Og ett annet som jeg ikke helt vet hva er, sateng? Håper at jeg har valgt rett og at dette funker.



Har faktisk testet ut mønsteret en gang før, da jeg gikk på sykurs i høst. Da valgte jeg alt for stivt stoff! Føles litt som en allværsjakke. Trengs også en del andre justeringer. Stoffet var for stivt til å rynke, så jeg måte lage legg i stedet, og det ble en glipe under knappene, som dere ser. Håper likevel jeg kan bruke kjolen i bryllup i sommer (noen andre sitt).


Har lenge lurt på hvordan jeg skulle klare å lage sånne stofftrekte knapper - men på stoffbutikken i Edinburgh kom det som en åpenbaring. Knapper som er laget for formålet. Kjøpte to typer for å være på den sikre sida. Man bare klipper ut litt stoff, trer det på og knepper på en ting på baksida. På den ene typen syr man også en rynkesøm. Det var ganske vanskelig, så det krever nok en hel masse trening før resultatet blir tilfredsstillende for den kommende bruden.











Symaskina mi er foreløpig i et annet land enn meg - så jeg får ikke begynt å sy enda. Skal også sy en prøvekjole først, så jeg vil ikke klippe i stoffet før jeg har gjort det. Er litt skeptisk til å sy i chiffon med maskinen min. Burde kanskje hatt en overlock-maskin til å sy kanten nede? Må finne ut om noen har til låns.

Regner med det kommer til å bli mye frustrasjoner, feilsying, svidd stoff, tom for sytråd, en hybel full av syutstyr og en del turer til sybutikken før jeg blir ferdig! Men det blir jo artig å ha sydd sin egen brudekjole uansett.

Tar gjerne imot tips og oppmuntring underveis!

- Ragnhild

4 kommentarer:

  1. Jeg har stemt (som den første, tror jeg)! Du er ei tøff jente og vet hva du vil. Jeg er ikke i tvil: dette greier du!
    Tips kan jeg ikke komme med. Hadde du skullet strikke kjolen din, derimot...
    PS: Sigurd Andreas har jo et stort syskrin, kan han hjelpe? ;-)))
    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Respekt! Jeg gjorde det enkelt og kjøpte min brukt. Og med det krav at jeg ikke var nødt å gjøre NOE med den, så her har vi litt (!) ulikt perspektiv- og det er gøy! Heier på deg, Ragnhild!

    SvarSlett
  3. Kan vel si så mye at jeg gleder meg til å få legge sysakene mine i det store syskrinet;)

    Spennende og lurt å kjøpe brukt også, Maia. Gleder meg til å se den / bilder! ;)

    SvarSlett
  4. Blir spennende å følge med i prosessen! Jeg passer godt på symaskinen din, den har det bra hos meg.. Den hviler for det meste, for å si det sånn. ;)

    SvarSlett