lørdag 31. juli 2010

I dag skal det skje...

Men først litt historikk.



Først måtte jeg lage et fór til. Det betydde fram med mønsterdelene igjen. Burde flyttet bretten og spart inn litt stoff her, men gjorde det i stedet enkelt!

Så skulle overdelen sys! Klippet ut ved hjelp av det nå egenkonstruerte mønsteret, og klipte ut belegg (alle de små bitene). Klippet ut fliselin i samme størrelse, minus sømrom, og strøk det på. Så var det bare å sy overdelen fast i skjørtet og sette på beleggene.


 Etter at de var sydd på sydde jeg en søm oppå belegget + sømrommet. Den vises ikke, funker bra!
Så må man klippe små hakk sånn at det skal leggge seg fint i svingene.

Må hele tida gjøre massevis av kjedelige ting, som å spole undertråd....
Og så noen veldig gøye, som å bare klippe vilt og uhemmet (nesten) i brudekjolen slik at splitten fremme får en nydelig sving!


 Her har jeg blitt fanget på film i en merkelig (men utrolig vanlig) sysituasjon.... :)


Når det gjaldt å sy i kantene, som var det store marerittet, gikk det veldig greit. Selv om det tok to dager:

Først brette (har tidligere kastet over for at stoffet ikke skulle rakne) og sy i bretten.


Så klippe av kanten så tett inntill sømmen som mulig og så sy en gang til over.




Da blir det veldig fint, sånn som her.


Så har jeg sydd i fór, noe som var kjempevanskelig, sydd på perler, sløyfe og pynteknapper, og nå gjenstår BARE hektene!

Så i dag håper jeg det skjer - at jeg kan si at kjolen er ferdig. Vi får se!
Det er under ei uke til bryllupet!

Blir ikke noe mer bilder nå - litt må være hemmelig.

2 kommentarer:

  1. Så flink du er, Ragnhild!!! Utrolig gøy å se:) Masse lykke til neste helg:)

    SvarSlett
  2. Haha, du er gal, men så utrolig kult at du er ferdig, og sjøl om bildene ikke avslører helt åssen kjolen ser ut i ferdig tilstand, så ser jeg nok til å se at den er flott! Hurra for deg, hurra for dere og hurra for kjolen!! Lykke lykke til på lørdag :)
    Hilsen Gunhild :)

    SvarSlett