torsdag 29. april 2010

Et slags kladdeark

Før man lager noe må man først lag en kladd - ihvertfall hvis man skal ha det på seg, og det bare én gang i livet, og man skal prøve å se så fin ut som mulig.

Etter litt stillstand i prosjektet har nå symaskinen kommet i hus, og hybelen på Bjølsen blitt forvandlet til et syverksted...
...noe som betyr at jeg ikke kan gjøre noe annet enn å sy uten å ta storopprydning.

Før jeg i det hele tatt begynner å klippe i stoffet jeg har kjøpt skal jeg leke meg litt med en prøvekjole. Jeg hadde allerede klippet ut bitene, og sydde dem sammen i formiddag. Jeg har sydd den litt inn i sidene og tatt inn vesten litt, og så har jeg droppet ermene.

 Så har jeg lekt litt med saksa for å få til utrigninga, prøvd meg litt fram under armene, sydd litt her og der med rosa tråd, og tenkt på hva som skal skje videre.

Jeg har også laget slep:

 Nå gjelder det å lage et mønster eller justere det mønsteret jeg har, sånn at jeg kan klippe ut delene fra stoffet og sy ferdig kjolen. Det må knapper til og flere lag med stoff. Litt pynt, perler og bånd blir det kanskje også? Kanskje splitt fremme i det ene laget med chiffon? Det er ca. hundre dager til bryllupet, inkludert sju uker med prestejobbing, et sølvbryllup, et annet bryllup, et essay som skal skrives, en familiegudstjeneste som skal planlegges og holdes her i Oslo... og massevis av sytid innimellom alt det.


Noterer det jeg gjør og limer inn litt inspirasjonsbilder i ei notatbok. Her ser vi inspirasjonen til å kjøpe veldig mye stoff.




 Å holde styr på mønsterdeler er ikke gøy...




Skoene er hvertfall på plass, kjøpt på nettet i England - nå gjelder det bare å lære seg å gå på dem!

Vil du ha Ragnhild Annie Fuglseth som står ved din side...?

2 kommentarer:

  1. Hei Ragnhild!
    Arti å lese bloggen din! Du er tøff som syr din egen brudekjole oppi alt det andre som skjer.
    Lykke til!
    Kristin Nervik

    SvarSlett
  2. Så flink du er Ragnhild:) Jeg blir nesten litt inspirert til å prøve noe liknende. Når brudekjolen er ferdig foreslår jeg at neste blogg blir "En prestekjole blir til" (hvis du holder deg til samme tidsperiode kan du jo hente inspirasjon fra Mr. Collins..;)

    SvarSlett