onsdag 2. juni 2010

Kjolen tar form!

Jeg er hjemme i Bodø og har fått litt fart på syinga mens jeg har jobbet som prestevikar. Mandagsfri kan faktisk være veldig nyttig! Her ser dere mønsteret til bakdelen av kjolen. Har lagt på slep, og laget tre lag, et lag med for, et lag med chiffon som ikke er rynket (men glatt), og ett lag som består av tre bredder chiffon og som er rynket til den store gullmedalje.

Det ble rett og slett ikke nok med en bredde med stoff, så da måtte jeg bruke tre! Chiffonen er forholdsvis lett å sy i. Problemet er kanten. Foreløpig har jeg sikksakket med overlockfoten, men en bedre søm må til med tid og stunder.

Sånn ser skjørtet ut når det ligger over en stol:
Eller sånn:

Og så er det overdelen som er neste skritt, og her trengs en del justeringer. Vanskelige greier. Derfor har jeg bestemt at denne versjonen skal være nok en prøveversjon, selv om den er av riktig stoff. Og såååå kommer til slutt, forhåpentligvis den endelige versjonen av overdelen, som skal sys sammen med skjørtet.
Så skal jeg selvsagt pynte litt, justere litt, få sydd kanten på skjørtet osv... Men kjole skal det bli! No worries! Og forøvrig har jeg fått tilbud om å låne en kjole hvis det skulle gå galt. Godt å vite!

Syklem fra meg!

2 kommentarer:

  1. Gleder meg vilt til å se resultatet :)

    SvarSlett
  2. Dette ser utrolig spennende ut:) Jeg tror det blir en nydelig kjole. Du har valgt stoffer som passer veldig godt til kjolens Jane Austen stil. Lykke til, med forskninga på overdelen!

    SvarSlett